torsdag 21 mars 2013

En lärandesekvens inom bildämnet


Till att börja med vill jag tillägga att jag just nu inte alls skulle var bekväm med att börja arbeta som bildlärare. Men jag ska ändå försöka få till en övergripande planering över en tid för en klass i de lite högre årskurserna.
Planeringen utgår från vad jag tänkt utföra och lite hur jag som lärare vill arbeta tillsammans med eleverna.

Min tanke är att eleverna under en tid ska få bygga en modell i miniatyr av något slag. De får helt fria tyglar om vad detta kan vara och som inspiration tar vi en promenad i en del utav närområdet. Under promenaden får var och en i uppgift att hålla utkik och vara uppmärksamma på föremål vi stöter på längst vägen. I en diskussion kring detta senare i klassrummet presenteras uppgiften närmare och de får i uppgift att med hjälp utav kamera fotografera något föremål de kan tänka sig att avbilda i form utav en miniatyrmodell. Själva introduktionen samt fotograferingen sker under de två första lektionerna. Därefter pågår arbetet med modellerna i ytterligare fyra lektioner och avslutas med en liten utställning i en monter på skolan.

Materialet vi kommer ha tillgång till är olika sorters papper, lera, färg, lim med mera. Samtidigt kommer jag som lärare vara uppmärksam på elevernas önskemål och försöka förverkliga så mycket av de ideer de har utifrån vad som är möjligt att använda. Tanken är lite att få eleverna till att låta kreaktiviteten flöda och skapa relativt fritt. Om jag ska koppla an lite till Löfstedts text om barns bildskapande kommer jag att försöka möta barnen där de är för stunden. Uppgiften är relativt fri och barnen har chans att utföra sitt arbete på den nivå de själva befinner sig.

Syfte:
Utifrån läroplanen kan denna uppgift uppfylla några olika kriterier för vad eleverna ska tagit del utav i undervisningen för bild:
  • Arbeta med tredimensionellt skapande
  • Modellering
  • Måleri
  • Fotografering och överföring utav bilder med hjälp utav dator

Mål:
Uppgiften kan göras relativt fri och genom att eleverna själva får välja vad de vill skapa samt välja material och metod bidrar till lustfyllt lärande. Målet med denna uppgift är att öka elevernas kreaktivitet och intresse för att skapa.

1 kommentar:

  1. Vad olika alla har tolkat denna uppgift, eller det kanske bara är jag. Tycker att du har fått med allt, en bra planering och jag tror att eleverna skulle uppskatta en sådan här uppgift och dina mål med uppgiften är bra och viktiga tycker jag :)

    SvaraRadera