Då
har vi börjat med ”del” nummer två för denna termin och en
vecka har gått. På ett sätt tycker jag den har varit ganska
intensiv och på ett sätt ändå inte. Vi började veckan med att
prata om bildanalys samt att vi fick en uppgift var att genomföra
och sedan redovisa för klassen. Min uppgift blev att utifrån
tidningar och utklipp skapa en poster för en ny film, en deckare.
Uppgiften var rolig att genomföra och man fick chansen till att
använda sig utav den kunskap vi fått tidigare under dagen, till
exempel en bilds komponenter med mera.
Dag
nummer två blev det studiebesök på Göteborgs konstmuseeum där vi
själva fick chans att prova på att analysera fotografier som fanns
på en utställning där. Därefter gick vi tillsammans runt och
pratade och analyserade några bilder tillsammans vilket jag tyckte
var väldigt bra och man fick större klarhet i hur man på bästa
sätt analyserar bilder. Jag har stött på denna metod tidigare i
högstadiet men självklart försvinner kunskapen med åren, så har
det i alla fall blivit för mig... Men jag känner nu att jag har
fått lite grepp om den igen!
Dagen
avslutades med att vi fick en uppgift i form utav att vi till
näskommande dag skulle skapa ett tredimensionellt konstverk utifrån
ämnet att chockera eller få andra att reagera.
Uppgiften
var en aning klurig med att komma på vad jag skulle välja men till
slut resulterade det i ämnet mobbning/utanförskap. Vilket jag
tycker är en viktig fråga som vi alla blivande lärare ska vara
egagerade i när vi så småningom kommer ut i arbetslivet.
Som
avslut på veckan introducerades vi för sokratiska samtal och fick
själva testa på att vara delaktiga i ett samtal. Mycket intressant
enligt mig och det ska bli roligt att i smågrupper själva få hålla
i och leda ett samtal.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar