Efter
att inte haft knappt någon litteratur alls under första delen på
kursen har det nu kört igång igen. Under veckan har vi haft
litteraturseminarium och workshops. Det har varit teorier hit och
teorier dit... Mycket har diskuterats kring en text om barns
bildskapande och jag kan säga att jag i början utav veckan inte
fick någon klarhet alls i de olika teorier som man kan använda sig
utav när man ser till barns bildskapande. Men ju längre det gick på
veckan och efter att ha läst igenom texten igen tror jag att i alla
fall att lite har fastnat i huvudet på mig.
Vi
har också haft workshop där vi i grupper fick planera vad jag
kallar ett litet tema för en fiktiv klass i skolan. Vi som läser
grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem har inte direkt
sysslat med lektionsplanering tidigare så det var något nytt för
mig. Jag försökte lyssna och ta in så mycket som möjligt från
dem i gruppen som kunde mer kring detta än mig. Tanken var att vi
utifrån de uppgifter vi tidigare gjort i kursen skulle omsätta till
att använda som undervisningsmetod i skolan. Vi valde förändring i
det offentliga rummet/utveckling av ide. Detta redovisade vi sedan i
helklass under fredagen.
Under
torsdagen Hade min grupp vårt sokratiska samtal. Det var lite
läskigt då jag agerade samtalsledare, men med ganska mycke
förberedelse innan så gick allt väldigt bra till slut tyckte jag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar