Veckan har bestått utav textseminarium där vi diskuterat boken "Barns bildskapande, teoretiska perspektiv och didaktiska konsekvenser" av Ulla Löfstedt. Texten kändes som alltid när det gäller mig en aning svår och komplicerad och känslan av att inte hänga med börjar jag vänja mig vid nu ;) Men tydligen så verkar det ändå i slutet som att jag på något sätt förstått till viss mån i alla fall.
Vi fick också i uppgift att fundera kring och skriva en lista på hur mitt materialkanon ser ut, samt vilka olika tekniker jag känner att jag kan hantera. Min lista blev ju inte den längsta precis men jag tror att det mesta tekniker å så kommer att komma under tidens gång och när jag väl kommer ut i arbetslivet och själv får prova på mer själv. Dessutom ser jag det som en möjlighet till att lära i samspel med eleverna.
Min lista finns att läsa i tidigare inlägg här på bloggen "Hur ser ditt material/teknik kanon ut?".
Veckans andra uppgift var att själv skapa en lärandesituation inom bildämnet vilket även finns att läsa under rubriken "En lärandesekvens inom bildämnet".
Vi hade därefter en workshop som gick ut på att framföra denna sekvens i bild. Jättekul att teckna! och eftersom vi inte fick reda på varför eller till vad vi skulle göra detta gjorde det lite mer intressantare och roligare. Jag hänvisar er återigen vidare till inlägget "Arkivera i arkivet" för att få reda på vad som hände till slut :)
Workshopen medförde tankar hur man på ett roligt sätt kan arbeta med barn på ett spännande och hemlighetsfullt sätt. Allt blir ju så mycket roligare om man inte riktigt vet vad som ska hända? eller? ;)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar